رنگ بندی مناسب در سایت

رنگ بندی مناسب در سایت

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و عمده‌ی فعالیت‌های ما مثل خرید، آموزش و یادگیری، ثبت نوبت پزشک و ویزیت آنلاین و… نیازمند خدماتی بر پایه ی اینترنت است. به همین دلیل کسب و کارهای‌ ما به فضای مجازی و بهره‌وری از آن نیازمندند و امروزه داشتن سایت، از اصولی‌ترین راه‌های ارتباط با مشتری است که دسترسی آسان و گسترده‌ای هم دارد.

از میان احساس‌های پنجگانه، پر استفاده‌ترین حس مخاطب امروزی، حس بینایی است؛ پس شکل و شمایل سایت شما در انتخاب و ماندگاری افراد در سایتتان، بسیار مهم است. در این میان رنگ از اساسی‌ترین نقش‌ها در تصویر برخوردار است.

اولین بار مخترع بزرگ، نیوتون، موضوعات چرخه رنگ، رنگ های اصلی و ثانویه را بیان کرد و در سالهای بعد دانشمندان  به موضوعاتی مثل هارمونی و تضاد رنگ‌ها پرداختند. با توجه به این نکات، از سال ١٩٩٠ و با ظهور سایت‌ها، طراحان سایت از رنگ‌ها برای جلب توجه کاربران و ایجاد تجربه کاربری بهتر استفاده کردند. یکی از مزیت‌های سایت نسبت به ابزارهای قدیمی، دیجیتالی بودن آن و بهره‌وری از رنگ و نور به همراه یکدیگر است. این نورهای رنگی قابلیت ارائه‌ی 16میلیون رنگ را به ما دارند؛ پس نباید قابلیت آنها را در خلق زیبایی دست کم بگیریم؛ اما برای ایجاد یک کاربری بهتر با استفاده از رنگ ها، به نکاتی همچون تناسب رنگی، تاثیر رنگ ها بر افراد و جذب مخاطب و دسترسی پذیری توجه کنید.

 

دسته‌بندی رنگ‌ها

رنگ بندی مناسب در سایت

رنگ‌های اصلی:

معمولا رنگ مورد استفاده در برند ما، رنگ اصلی و رنگ غالب در طراحی سایت به ‌شمار می‌رود. از این رنگ در بخش‌های اصلی سایت مثل هدر، فوتر و دکمه‌های اصلی استفاده می‌شود.

 

رنگ‌های ثانویه:

این رنگ‌ها باید با رنگ اصلی شما هماهنگی داشته باشند و در موارد جزئی‌تر مثل لینک‌ها، زیرعنوان‌ها، منوهای فعال، آیکون‌ها و پس‌زمینه‌های فرعی استفاده بشوند.

 

رنگ‌های خنثی:

رنگ‌های خنثی شامل سفید، خاکستری و مشکی است که معمولا برای تعادل و هماهنگی بین سایر رنگ‌ها به عنوان پس‌زمینه یا حتی نوشته‌ها و به طور کلی برای قسمت‌های گسترده‌ی سایت استفاده می‌کنیم.

 

انتخاب رنگ پس زمینه

به عنوان اولین قدم شما باید رنگ پس‌زمینه‌ی سایت خود را انتخاب کنید. امروزه عده‌ای رنگ مشکی را برای پس‌زمینه انتخاب می‌کنند؛ اما باید بدانید که در مقاله‌های طولانی استفاده از رنگ مشکی به عنوان پس‌زمینه، چشم خواننده را خسته می‌کند. اگر دقت کنید سايت‌هاي خبری هم از پس‌زمینه‌ی سفید استفاده می‌کنند؛ پس اگر حجم مطالب شما زیاد است، بی‌شک بهترین انتخاب شما برای پس‌زمینه‌، سفید است. در کل سفید چون یک رنگ خنثی است در مقایسه با مشکی انتخاب بهتری برای پس زمینه محسوب می‌شود و همچنین چیدمان رنگ‌ها در کنار سفید ترکیب جذابتری را به ما ارائه می‌دهد.

ساخت و انتخاب تم رنگی

بعد از انتخاب رنگ پس‌زمینه، حالا تم رنگی خود را انتخاب کنید. زمانی‌که به انتخاب رنگ برای سایت خود مشغولید، حتما به کنتراست رنگ‌ها با یکدیگر توجه کنید. اگرمیزان کنتراست رنگ‌های شما پایین باشد میزان ماندگاری کاربران در سایت هم کاهش پیدا می‌کند و حتی موجب ایجاد مشکلاتی برای افراد دارای کور رنگی یا دیگر نواقص بینایی می‌شود. یک کنتراست مناسب با ترکیب رنگ‌های مکمل خودش ساخته می‌شود. شما می‌توانید برای داشتن بهترین انتخاب و شناخت رنگ‌های مکمل  از چند سایت کمک بگیرید.

اگر صاحب برند هستید، با استفاده از رنگ‌های برندتان در طراحی سایت می‌توانید ارتباط عاطفی خود با مشتریان را افزایش دهید و هویت برند خود را در ذهن آنها تقویت کنید. طبق تحقیقات انجام شده، رنگ‌ها می‌توانند تا٨٠درصد در شناخت برند شما موثر باشد. حواستان باشد که در تم رنگی امکان استفاده از 2 تا 4 رنگ را دارید که مابین آن‌ها یک رنگ اصلی باید وجود داشته باشد تا توجه مخاطب را به خود جلب کند؛ رنگ اصلی در تم رنگی شما می‌تواند رنگ برند شما باشد.

 

پالت‌های رنگی آنلاین

یکی از سایت‌هایی که آشنایی زیادی با آن داریم،Canva  است که علاوه بر سایت، اپلیکیشن هم دارد. این سایت به شما پالت‌هایی رنگی که دارای تناسب‌رنگی و رنگ‌های مکمل هستند را عرضه می‌کند. اگر می‌خواهید ترکیب رنگی دلخواه‌تان را به صورت کاملا انتخابی بسازید، می‌توانید از سایت‌های  palettable.io  و colers.coاستفاده کنید ولی اگر با سبک ارائه‌ی رنگ Canva ارتباط می‌گیرید و با محیط گسترده‌ی آن دچار سردرگمی می‌شويد (به دلیل وجود انواع امکانات طراحی) می‌توانید ازسایت colorhunt.co استفاده بکنید که بسیار ساده‌تر و مختصرتر ازcanva است و تنها به شما پالت‌های رنگی عرضه می‌کند.

سایت جالب دیگر Adobe color است که مانند canva به شما پالت‌های رنگی می‌دهد اما تفاوت آن با سایر سایت‌ها در این است که شما با دادن یک تصویر به آن می‌توانید طیف رنگی آن تصویر را دریافت کنید.

یکی از دقیق ترین ابزارهایی که می توانید از آن استفاده کنید WebAim.s contrast Checker است که علاوه بر بررسی کنتراست انتخابی شما میزان مطابقت آن با استانداردهای دسترسی پذیری را هم مورد سنجش قرار می‌دهد تا تمامی افراد با صفحه نمایش‌هایی با اندازه و میزان نور متفاوت و حتی افراد دارای مشکلات بینایی بتوانند از سایت استفاده کنند.

 

روانشناسی رنگ‌ها

برای اینکه بتوانید تم رنگی مناسبی انتخاب کنید باید نکاتی را در مورد روانشناسی رنگ ها و تاثیر آنها بر ناخودآگاه انسان بدانید.

 

قرمز:

رنگ قرمز یادآور عشق، غذا و حرارت است و به طور معمول برای ایجاد هیجان و تاکید استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ باید با احتیاط انجام شود اما استفاده‌ی اصولی از آن نتایج شگفت‌انگیزی را به دنبال دارد. برای مثال در فضای رستوران‌ها و حتی سایت و اپلیکیشن‌های سفارش غذا، قرمز رنگ غالب است که تمایل افراد به غذا را افزایش می‌دهد اما به کارگرفتن زیاد این رنگ در موضوعات دیگری مانند سايت‌هاي بیمه یا خیریه موجب ایجاد احساس منفی در مخاطب شما می‌شود. برای استفاده از این رنگ حتما به موضوع سایت و برند خود توجه کنید. زمینه‌های استفاده از قرمز بیشتر در نقاط تاکیدی مانند دکمه‌ها یا هشدارها است ولی استفاده از آن به عنوان نوارهای حاشیه‌ای پیشنهاد نمی‌شود.

 

نارنجی:

رنگی با انرژی فراوان که پیام حرکت و تلاش را می‌رساند. این رنگ برای سایت‌هایی با محوریت کودک و نوجوان یا سرگرمی انتخاب هوشمندانه‌ای است.

 

زرد:

استفاده از زرد به عنوان رنگ نوشته در پس‌زمینه‌ی سفید ما را به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رساند؛ چون این دو رنگ به یکدیگر نزدیک هستند و توجه لازم را از خواننده دریافت نمی‌کند؛ علاوه بر این به خستگی چشم خواننده نیز دامن می‌زند. اما اگر پس‌زمینه‌ی شما مشکی است استفاده از رنگ زرد برای جلب توجه‌ی مخاطب بسیار مناسب است. این رنگ حامل انرژی زیادی است اما مثل یک چاقوی دولبه است و باید در استفاده از آن کجدار و مریز رفتار کنید. زرد برای هشدارهایی با سطح پایین تر یا اشاره به اخبار و همچنین برای سايت‌هاي اکسسوری و فروش طلا و جواهرات مناسب است.

 

آبی:

این رنگ حامل آرامش و اعتماد است و برای کسب‌ و کارهایی مربوط به زمینه بهداشت‌ و درمان یا بیمه رنگ مناسبی است.

 

سبز:

رنگی برخواسته از طبیعت و القا کننده‌ی حس شادابی و زندگی است. انتخاب این رنگ برای گروه‌های خیریه، فعالیت‌های مختلف بشردوستانه، موضوعات دینی و معنوی و حتی محیط‌های کودکانه مناسب است.  اين رنگ یادآور پول هم می‌تواند باشد بنابراین اگر دارای کسب و کاری مثل صرافی هستید، سبز انتخاب مناسبی برای شماست.

 

بنفش:

رنگی اشرافی است که یادآور ثروت است و در عین حال آرامش را هم به همراه خود دارد. انتخاب طیف رنگی بنفش برای سايت‌هاي لوازم آرایشی و بهداشتی انتخاب مناسبی است.

 

صورتی:

بیانگر احساسات و صمیمیت است و انتخاب مناسبی برای سایت‌هایی با محتوای فانتزی و دخترانه است.

 

نکاتی که باید رعایت کنید

  • رنگ های قرمز و نارنجی متناسب با مکانی که ارائه می‌شوند، دارای انرژی و القا کننده حس‌های متفاوتی هستند. برای مثال استفاده از رنگ زرشکی در یک سایت لوازم آرایشی برای شما هیجان ایجاد می‌کند و شما را به خرید رژلب سوق می‌دهد اما در جای دیگری مانند یک سایت با محصولات پروتئینی ممکن است احساس کهنگی را القا کند.
  • که طیف رنگی در ظاهر سایت شما بسیار موثر است. پس ترجیحا از رنگ های ملایم در پالت رنگی خود استفاده کنید.
  • یکی از نکات مهم در انتخاب تم رنگی، استفاده از دو رنگ مکمل است. برای مثال آبی و بنفش، سبز و زرد، آبی و نارنجی و… شما با استفاده از این راهکار می توانید رنگ های گرم و سرد را در کنار یکدیگر داشته باشید.
  • در استفاده از رنگ‌ها الگوی واحدی داشته باشید و اصل یکپارچگی را رعایت کنید؛ برای مثال از یک رنگ صرفا برای نمایش کلیک دکمه‌ها و از یک رنگ برای تزئینات صفحه بهره بگیرید. استفاده‌ی زیاد از رنگ‌ها و به عبارتی شلوغ کردن صفحه، مخاطب شما را دچار سردرگمی می‌کند.
  • دقت کنید که استفاده از هر رنگ می‌تواند القا کننده حس مثبت، منفی یا خنثی باشد؛ تنها کافی‌است که به زمینه های فرهنگی هر جامعه و سبک کاری خود دقت کنید.
  • در آخر برای حرفه‌ای‌تر شدن سایتتان، به دلیل تفاوت رنگ‌ها در مرورگرهای مختلف، سایت خود را در چند مروگر امتحان کنید تا از طراحی سایت خود اطمینان حاصل کنید.

رنگ بندی مناسب در سایت

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی و اهمیت رنگ‌ها در طراحی سایت پرداختیم و نکات کلیدی را برای داشتن تجربه‌ی کاربری بهتر وجذابیت بیشتر برای سایت، با تمرکز بر نکاتی مربوط به رنگ‌ها بیان کردیم. برای یک طراحی منحصربه فرد تنها کافی است تا به کنتراست انتخابی و برند خود توجه کنید. در این میان نکات روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها بر ناخودآگاه مخاطب را از یاد نبرید. در انتها برای حرفه‌ای‌تر شدن سایتتان می‌توانید از سایت‌های گوناگونی همچون canva یا Adobe color  کمک بگیرید.

با توجه به تمام این نکات امیدوارم بتوانید به گزینه‌ی مورد قبول خود دست پیدا کنید و تجربیات و نظرات خود را به منظور ارتقای محتوا با ما به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده :
ahoo irani

آخرین مقالات