اهمیت استفاده از تصاویر مناسب

استفاده از تصاویر مناسب

اولین دیدارها همیشه مهم هستند. یک سایت کافی شاپ رو در نظر بگیرید. اولین دیدار کاربر با سایت شما هم بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده است. وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود به طور معمول در چند ثانیه‌ی اول تصمیم می‌گیرد که در سایت شما بماند یا آن را ترک کند. یکی از عواملی که می‌تواند در همین چند ثانیه نظر مخاطب را به خود جلب کند، طراحی سایت کافی شاپ حرفه ای و استفاده از تصاویر مناسب و جذاب هستند. تصاویر نقش بسیار مهمی در ایجاد تجربه‌ی کاربری ایفا می‌کنند و کیفیت تعامل کاربران با سایت را افزایش می‌دهند. در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت تصاویر در سایت آشنا کنیم و توضیح دهیم که تصاویر مناسب سایت چه ویژگی‌های دارند.

چرا تصاویر در سایت اهمیت دارند؟

اولین و مهم‌ترین تأثیر استفاده از تصاویر مناسب، ایجاد تأثیر اولیه‌ی مثبت بر کاربران است. وقتی سایت شما تصاویر جذابی داشته باشد توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند و سایت شما را در چشم کاربران حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد. هر چقدر سایت شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد افراد بیشتری به شما اعتماد خواهند کرد.

تصاویر مناسب تجربه کاربری را بهبود می‌دهند. عکس‌ها صرفاً عاملی برای ایجاد جذابیت و زیبایی نیستند بلکه می‌توانند به عنوان یک راهنما عمل کنند و کاربران را به سمت مسیرهای مختلف هدایت کنند. به طور مثال اگر در دکمه‌ها و لینک‌ها از تصاویر استفاده کنید کاربران راحت‌تر متوجه می‌شوند که روی چه چیزی باید کلیک کنند. همچنین زمانی که از تصویر استفاده می‌کنید درک محتوای متنی راحت‌تر می‌شود و مخاطب منظور شما را بهتر دریافت می‌کند.

تصاویر مناسب می‌توانند تعامل کاربران با سایت را افزایش دهند. استفاده از تصاویر جذاب و تعاملی می‌تواند کاربران را ترغیب کند که بیشتر در سایت بمانند و با محتوای آن درگیر شوند. تصاویر تعاملی مانند گالری‌های تصاویر، انیمیشن‌ها و ویدئوها می‌توانند به کاربران تجربه‌ای متفاوت و جذاب ارائه دهند که باعث می‌شود آن‌ها بیشتر در سایت بمانند.

رسالت اصلی تصاویر، انتقال پیام است. تصاویر در واقع نوعی از رسانه هستند که می‌توان به کمک آن‌ها مفهومی را به مخاطب منتقل کرد. گاهی اوقات یک تصویر می‌تواند بیش از صدها کلمه حرف داشته باشد و اطلاعات پیچیده را به سادگی به مخاطبان منتقل کند.

یکی از مواردی که در آن تصاویر اهمیت ویژه‌ای می‌یابند، صفحه‌ی خرید محصولات است. وقتی مخاطب تصویر محصول مورد نظر خود را می‌بیند راحت‌تر می‌تواند تصمیم‌گیری کند و بیشتر به شما اعتماد می‌کند. تصاویر مقایسه‌ای و تصاویر زوم شده جزئیات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهند که تجربه‌ای نزدیک به خرید حضوری داشته باشند. می‌توان گفت که تصاویر مناسب یکی از اصلی‌ترین عواملی است که نرخ تبدیل کاربران به مشتریان را افزایش می‌دهد.

تصاویری که برچسب‌های ALT و عنوان‌های مناسبی دارند به موتورهای جستجو کمک کنند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند و رتبه‌ی سایت را افزایش دهند. برای مثال توجه داشته باشید که سئو سایت کافی شاپ حتماً از تصاویر کم حجم و بهینه شده استفاده کنید تا سرعت بارگذاری سایت پایین نیاید؛ زیرا سرعت تأثیر زیادی بر سئو دارد.

در نهایت هر محتوایی که شما در سایت خود قرار می‌دهید هویت بصری برند شما را شکل می‌دهد. تصاویری که با رنگ‌ها و سبک سایت هماهنگ باشند به یکپارچه‌سازی شخصیت سایت شما کمک می‌کند و شما را در ذهن مخاطب ماندگار می‌سازد.

استفاده از تصاویر مناسب

ویژگی‌های تصاویر مناسب سایت

حالا که از اهمیت تصاویر. در سایت صحبت کردیم این سؤال پیش می‌آید که تصاویر مناسب سایت چه ویژگی‌هایی دارند؟
در این قسمت می‌خواهیم ویژگی‌های اصلی تصاویر مناسب سایت را برای شما بیان کنیم. وجود تمام این ویژگی‌ها در یک تصویر، نشان‌دهنده‌ی این است که می‌توانید از آن در سایت خود استفاده کنید. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

۱)کیفیت و وضوح بالا

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک تصویر مناسب، کیفیت آن است. هر چقدر یک تصویر خلاقانه تولید کنید تا زمانی که کیفیت مناسبی نداشته باشد مخاطب ارتباط مثبتی با آن نخواهد گرفت. تصاویر که کیفیت پایینی داشته باشند سایت را غیر حرفه‌ای نشان می‌دهند و از اعتماد کاربران می‌کاهد. پس قبل از قرار دادن تصاویر در سایت حتماً چک کنید که واضح و بدون نیوز باشند و به هیچ وجه پیکسلی نشده باشند.

۲) تناسب با محتوا

تصاویر در بسیاری از موارد به عنوان تکمیل‌کننده‌ی پیام محتوای متنی عمل می‌کنند. در نتیجه باید از تصاویر استفاده کنی چه با محتوای سایت شما مرتبط باشد. اگر از تصاویر غیر مرتبط استفاده کنید کاربران گیج می‌شوند و به شما به عنوان یک کسب و کار جدی و حرفه‌ای نگاه نمی‌کنند؛ زیرا سایتی که نتواند محتوای خوبی برای خودش تولید کند مطمئناً نمی‌تواند محصول یا خدمات باکیفیتی هم به مشتریان خود تحویل دهد.
فراموش نکنید هر چقدر برای کسب و کار خود ارزش قائل شوید نشان می‌دهید که برای کسب و کار مشتریان نیز چقدر ارزش قائل هستید.

۳) بهینه‌سازی‌شده

وقتی در سایت خود، عکس آپلود می‌کنید حجم سایت افزایش می‌یابد و به دنبال آن سرعت بارگذاری سایت کمتر می‌شود. اگر می‌خواهید سرعت بارگذاری سایتتان تغییر فاحشی نکند باید تصاویر خود را بهینه کنید. برای تصاویر رنگی حتماً از فرمت‌های مناسب مانند JPEG استفاده کنید. همچنین برای فشرده‌سازی تصاویر بدون افت کیفیت محسوس از فرمت PNG بهره ببرید. افزونه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی تصاویر سایت تولید شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۴) استفاده از تگ‌های ALT

تگ ALT یک متن است که موضوع تصویر شما را توصیف می‌کند. شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که وارد یک سایت شوید و تصویر آن برای شما آپلود نشود. در این گونه موارد یک متن در جای خالی تصویر، نمایش داده می‌شود. این متن همان تگ ALT است. تصاویر برای بهتر دیدن شدن توسط موتورهای جستجوگر باید تگ ALT داشته باشند. تصاویری که دارای این تگ هستند توسط گوگل بهتر درک می‌شوند و در نتایج جستجو در رتبه‌ی بالاتری قرار می‌گیرند. همچنین استفاده از این تگ برای کاربران با نیازهای خاص بسیار مفید است؛ مثلاً افرادی که نابینا هستند می‌توانند از خوانش صوتی این تگ‌ها برای درک مفهوم و محتوای تصاویر استفاده کنند.

۵) تناسب با طرح کلی سایت

تصاویر مورد استفاده‌ی شما باید با طراحی و سبک سایت همخوانی داشته باشند. هر سایت پالت رنگی مخصوص به خود را دارد. تصاویر. سایت نیز باید از این پالت رنگی پیروی کنند؛ نه اینکه تمام تصاویر یک رنگ باشند بلکه به این معنا که باید تصاویر در تم رنگی سایت باشند. زمانی که تصاویری متناسب با پالت رنگی کسب و کار خود استفاده می‌کنید روی یکپارچه‌سازی سایتتان تأثیر ویژه‌ای گذاشته‌اید.

۶) جذابیت

یکی از اصلی‌ترین کارهای تصویر، ایجاد جذابیت است. هر چه تصویر جذاب‌تر باشد، مخاطبان بیشتری جذب می‌کند. منظور از تصویر جذاب تصویری است که احساسات کاربران را برانگیزند و با آن‌ها ارتباط عاطفی برقرار کنند. استفاده از تصاویر احساسی و انسانی می‌تواند به افزایش تعامل و ارتباط کاربران با سایت کمک کند .زمانی که کاربر با محتوای سایت شما اعم از تصویر و متن ارتباط عاطفی برقرار کند وفاداری بیشتری به کسب و کار شما خواهد داشت.

۷) خلاقیت

خلاقیت همواره جذاب بوده و خواهد بود. وقتی محتوایی خلاقانه باشد مخاطب بیشتر روی آن مکث خواهد کرد؛ این دقیقاً همان چیزی است که ما به دنبالش هستیم. اگر بتوانیم تصاویری تولید کنیم که مخاطبان بیشتر روی آن‌ها تمرکز و مکث کنند، فرصت بیشتری داریم تا آن‌ها را مشتریان خود تبدیل کنیم. برای خلاقیت بیشتر، رهن خود را آزاد بگذارید. اجازه دهید تمام ایده‌ها به کارتان سرازیر شوند. تمام ایده‌ها را جدی بگیرید. ممکن است از پس همان ایده‌هایی که به نظرتان مسخره می‌آید، یک محتوای جذاب تولید شود.

استفاده از تصاویر مناسب

۸) وضوح در ابعاد کوچک

اولین ویژگی تصاویر مناسب سایت، کیفیت و وضوح بود؛ آخرین ویژگی هم مربوط به وضوح است اما وضوح در ابعاد کوچک. مخاطب می‌تواند از دستگاه‌های مختلف مثل گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و… برای ورود به سایت استفاده کند. در نتیجه باید تصاویر به گونه‌ای باشند که در ابعاد مختلف به خوبی نمایش داده شوند. حتماً دقت کنید که تصاویر در نمایشگرهای کوچک‌تر هم وضوح و کیفیت خود را حفظ کنند تا کاربران موبایل هم تجربه‌ی کاربری خوبی داشته باشند.

یک نکته‌ی مهم

یکی از ویژگی‌های مهم تصاویر سایت، تناسب با رنگ و سبک سایت بود؛ اما این ویژگی به این معنا نیست که تمام عکس‌هایشان باید یک شکل باشد. تنوع یکی از نکات مهم است که گاهی به بهانه‌ی تناسب با سایت فراموش می‌شود. مخاطب از دیدن محتوای یک شکل خسته می‌شود در نتیجه شما باید در چهارچوب تناسب، تنوع را نیز رعایت کنید.

یک نکته‌ی مهم‌تر

همیشه به تصاویر قبلی خود، سر بزنید و نگاه تازه‌ای به آن‌ها بیندازید. شاید تصویری را الان در سایت قرار دهید و احساس رضایت کنید اما اگر چند ماه دیگر به آن مراجعه کنید و متوجه مشکلات آن شوید. پس همیشه برای به‌روزرسانی تصاویر سایت برنامه‌ریزی داشته باشید. به علاوه وقتی تصاویر موجود در سایتتان را مداوم بهبود ببخشید گوگل تشخیص می‌دهد که برای مخاطبان خود ارزش قائل هستید و رتبه‌ی بالاتری به شما اختصاص خواهد داد.

نتیجه‌گیری

تصاویر یکی از اصلی‌ترین عناصر بصری سایت است. استفاده از تصاویر مناسب می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی روی سایت و سئوی آن بگذارد. این تأثیرات دامنه‌ی گسترده‌ای شامل تأثیر بر تجربه کاربری، اصول سئو سایت، تعامل کاربران و افزایش فروش را در بر می‌گیرد. همچنین تصاویر می‌توانند به عنوان انتقال‌دهنده‌ی پیام عمل کنند.

در این مقاله شما را با اهمیت تصاویر در سایت به صورت کامل آشنا کردیم سپس ویژگی‌های تصاویر مناسب سایت را برایتان برشمردیم تا بتوانید تصویر مناسب و غیر مناسب را از هم تشخیص دهید. با استفاده هوشمندانه از تصاویر، می‌توانید تجربه کاربری بی‌نظیری برای مشتریان خود ایجاد کنید. پس همین الان دست به کار شوید: تصاویر موجود را اصلاح و به‌روزرسانی کنید و تولید تصاویر جدید و جذابی برای سایت خود را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

نویسنده :
ahoo irani

آخرین مقالات