هم اکنون علاقه ی بسیار زیادی از سمت عموم مردم و به ویژه جوانان نسبت به کافه و کافی شاپ وجود دارد و تصور همه این است که این شغل جزو بهترین و پول ساز ترین شغل های موجود در دنیا است که به هیچ وجه دردسر ساز نیست و هر صاحب کافه ای همین که یک کافی شاپ را افتتاح و راه اندازی نمود به این معنی است که از همان روز آغاز به کار به درآمد و سود زیاد دست پیدا می کند ولی واقعیت چنین نیست و حفظ و نگهداری یک کافی شاپ برای سال های طولانی کاری است که به برنامه ریزی درست و بلند مدت نیازمند می باشد و نمی توان با عدم آگاهی نسبت به کافه و کافه داری و صرفاً با داشتن تمکن مالی به یک کافه ی معروف و مطرح در سطح شهر تبدیل شد. پس قبل از هر چیز لازم است تا پیش نیاز های این شغل پر طرفدار و دوست داشتنی را بشناسید و ببینید از عهده ی این موارد بر خواهید آمد یا خیر و سپس به فکر راه اندازی یک کافیشاپ باشید.
ضرورت داشتن وب سایت کافه
در سال های گذشته تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده است نشان از آن دارد که نزدیک به ۹۰ درصد از مردم مکان هایی همچون رستوران و یا کافی شاپ های مورد علاقه ی خود را از روی سرچ کردن در فضای اینترنت شناسایی می کنند که معمولاً هم از طریق گوشی های همراه در محیط کار و یا خانوادگی انجام می شود. روشن است که برای کافه ها حضور در محیط وب بسیار مهم است و طراحی وب سایت های کافی شاپ ها باید به شکل بهینه سازی شده یا ریسپانسیو برای کاربران فضای مجازی در آمده باشد. علاوه بر آن مدیر یک کافه باید به خوبی درک کند که برای موتور های جستجو همچون گوگل وب سایت باید بهینه سازی شده باشد تا در جستجوی اینترنتی پیدا شود.
بهینه سازی را می توان با بازاریابی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب، تلگرام و غیره همراه کرد و به ثبت این صفحات پرداخت. مثلاً یک کاربر اینستاگرام با سرچ نام برند کافه ی شما در اکسپلور اینستاگرام به راحتی بتواند صفحه ی فعال و پویای شما را مشاهده کند و با نوع کسب و کار و مشتری مداری تان بیشتر آشنا شود. کم و بیش همه می دانند که برای هر کسب و کاری حضور همیشگی و حرفه ای در محیط اینترنتی یکی از ابزار های قدرتمند در زمینه ی بازاریابی محسوب می شود و کار هایی همچون کافی شاپ ها از آن دسته کار هایی هستند که امکان این را خواهند داشت که با استفاده از وب سایت های شخصی برای برند خود به توسعه و رشد کاری شان کمک نمایند.
در حقیقت طراحی و ساخت یک وب سایت برای کافی شاپ با اهداف گوناگونی مثل جذب مشتریان جدید، وفاداری مشتریان سابق، در اختیار بودن اطلاعات مهم مربوط به کافه و غیره صورت می پذیرد.
اگر وب سایت کافی شاپ شما به روز باشد در رسیدن به سه هدف اصلی بسیار کمک کننده خواهد بود، این اهداف عبارت هستند از
ایجاد انگیزه و اشتیاق در افراد برای بازدید از کافی شاپ.
برقراری و گسترش ارتباط بین شما و بازدید کنندگان کافه.
راهنمایی و کمک به بازدید کنندگان کافه در پیدا کردن کافی شاپ دلخواه شان.
در ادامه این موضوع را برایتان شرح خواهیم داد:
افراد مختلف به کافه های متنوع می روند تا از محیط و غذای آنجا لذت ببرند و طعم خاص و منحصر به فرد قهوه های گوناگون آن را بچشند. اولین اقدامی که هر مشتری پیش از آنکه تصمیم بگیرد به کجا برود و چه محیطی را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کند این است که به شکل آنلاین نام کافی شاپ ها را سرچ می کند و آنکه مورد پسندش واقع شود را انتخاب می نماید. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد تا مشتری هایی را که بالقوه هستند به وسیله ی طراحی وب سایت حرفه ای خود به سمت و سوی شغل تان جذب نمایید. قطعاً اگر از یک عکاس ماهر برای نمایش دادن تصاویر و فیلم های کافه استفاده کنید و فضای کافه را را برای مشتریان خود به تصویر بکشید در جذب مشتری های جدید نقش مؤثری را بازی می کنید.
همان طور که پیشتر بیان نمودیم مشتری های وفادار برای هر کسب و کاری بسیار ارزشمند هستند و این دلیل اول و اساسی در حفظ و نگهداری مشتریان وفادار است، پس اگر می خواهید به یک سود ثابت و همیشگی دست پیدا کنی و موفقیتی طولانی مدت را تجربه نمایید باید به شکلی مستمر و دائمی حضور آنلاین خود را حفظ کنید چرا که این اقدام منجر به حفظ شدن ویژگی وفاداری در مشتریان کافه ی شما خواهد شد.
برای رسیدن به مشتریان وفادار باید یک پایگاه اطلاعاتی ایجاد کنید که در آن شماره ی تماس و ایمیل های مشتریان تان را ولو یک بار به کافه ی شما آمده باشند جهت استفاده ی تبلیغاتی در آینده ذخیره کنید. پیامک های تبلیغاتی و پیشنهادات ویژه به این نوع از مشتریان آنها را در جریان تخفیفات و مناسبت های طلایی آفر کافی شاپ شما می گذارد. این تخفیفات می تواند شامل کارت های هدیه به مشتریان دائمی، امتیاز خرید کسب شده، کوپن های دیجیتال، سیستم پاداش و غیره شود لذا با وجود برنامه های ایچنینی برای مشتریان وفادار به موفقیت های مالی در بلند مدت خواهید رسید.
هر کافی شاپ می تواند در یک مورد ویژه انحصاری باشد، این منحصر به فرد بودن باید در منوی کافه ی شما باشد که هم اکنون کافه های امروزی قصد دارند تا تنها از طریق دیجیتال مارکتینگ ممتاز و ویژه بودن خود شان را به مشتری هایشان نشان دهند.
یک نکته ی مهم درباره ی وب سایت های حرفه ای غذا این است که از گالری های فیلم، رنگ ها و تصاویر محرک و… به گونه ای استفاده می کنند که احساس نیاز و گرسنگی را در بازدید کنندگان ایجاد می نماید تا به سرعت به رزرو قهوه و غذا اقدام کنند.
در عصر استفاده از اینترنت فهرست رزرو و سفارش آنلاین یکی از بزرگترین مزیت ها برای کافه دار ها است، لذا طبیعی است که ویژگی سفارش آنلاین جهت جلب بیشتر مشتریان در زمان طراحی وب سایت یک کافی شاپ را در نظر بگیرید. در واقع تمایل و احساس اعتماد در مشتری های آنلاین احساسی است که از طراحی حرفه ای وب سایت کافی شاپ ایجاد می شود و حسی مثبت از کافه ی شما در بازدید کنندگان خلق می گردد.
مشاهده می کنید که تا چه میزان وجود یک وب سایت کافی شاپ بدون اشکال و حرفه ای در فضای اینترنت می تواند در پیشبرد اهداف تان کمک کننده باشد و سطح کاری تان را از پایین ترین تراز به بالا ترین حد خود که تبدیل نام کافه ی شما به یک برند ویژه است برساند.
اهمیت داشتن وب سایت برای یک کافه
به عنوان یک صاحب کافه داشتن وب سایتی که بتواند نام شما را در نزد همگان معرفی کند بسیار اهمیت دارد و مواردی که آنها را در این مبحث بیان می کنیم جزء مهم ترین امتیاز های یک وب سایت است:
تصویر سازی عالی از نام برند
شبکه های اجتماعی برای شغل و حرفه ای که پیش رو دارید یعنی کافه داری بسیار مناسب هستند ولی اینکه شما در یک وب سایت خوب باشید در حفظ تصویر برند تان کنترل بیشتری را اعمال خواهد کرد و در ذهن کاربران برای مدتی طولانی باقی می مانید، جای نگرانی نیست چرا که هر چه نام یک برند بیشتر مطرح شود به همان مقدار افراد زیاد تری را جذب فضای کافی شاپ تان می کنید.
ازدیاد مشتری ها
یکی از بهترین مزیت های بهره مندی از وب سایت کافیشاپ این است که باعث می شود تا در گوگل که جزو مهم ترین موتور های جستجو گر است و نیز دیگر موتور های هوشمند جستجو دارای رتبه ی خوبی گردید.
حقیقت این است که موتور های جستجو توجه زیادی به صفحات اجتماعی ندارند و این در حالی است که گوگل و بقیه ی موتور های جستجو به شما امکان خواهند داد تا داستان برندینگ خود را برای کاربران بازگو کنید و با نقد هایی که منفی و بد است و در فضای اینترنتی نسبت به شما وجود دارد مبارزه نمایید، پس برای آنکه بازاریابی آنلاین خود را تقویت کنید باید حتماً یک وب سایت برای کافی شاپ تان طراحی و راه اندازی نمایید.
آپدیت بودن کسب و کار و اطلاعات
وب سایت های متعددی در زمینه ی معرفی کافی شاپ ها وجود دارند که در این حوزه به فعالیت می پردازند و محیطی امن برای بازاریابی کافه ی شما هستند. با این وجود اطلاعاتی که در این سایت ها وجود دارد اغلب موارد به روز نیست و از بسیاری از مواردی که شما به تازگی در وب سایت تان بارگذاری کرده اید بی اطلاع هستند.بنابراین ضروری است تا با راه اندازی یک وب سایت خوب اطمینان کسب کنید که اطلاعات شما به طور مداوم در حال به رو زرسانی شدن است. ممکن است افرادی که به تازگی با کافه ی شما آشنا شده اند بخواهند با تمامی آیتم هایی که در منوی تان وجود دارد آشنا شوند به طور مثال از قهوه ی ترک گرفته تا لاته را در یک لیست آنلاین قرار دهید و جزئیات کلیدی را اضافه کنید. وجود تمام این موارد به شما نشان خواهد داد که تا چه میزان وجود یک وب سایت برای کافی شاپ اهمیت دارد.